Helsingborgsmedaljen tilldelas Conny Palmkvist
Medaljörerna 2026
Jag har tilldelats Helsingborgsmedaljen 2026 - stadens högsta utmärkelse och en så fin ära.
Tänk att Nils Poppe och Henke Larsson en gång fick samma utmärkelse - och Eva Rydberg, med många flera.
Från stadens hemsida
Stadens högsta utmärkelse delas ut till en särskilt förtjänt anställd eller förtroendevald efter lång, förtjänstfull och avslutad insats för Helsingborg. Medaljen kan också delas ut till en person som har gjort synnerliga insatser för staden.
Motiveringen
"Conny Palmkvist - genom ett betydande och mångsidigt författarskap har du gett Helsingborg berättelser, nya perspektiv och en tydlig röst i litteraturen.
Med språklig skärpa, stor värme och stark mänsklig närvaro har du skildrat människor, relationer och skeenden som berör och dröjer sig kvar. I dina böcker får Helsingborg, Öresund och vår del av landet en självklar plats.
Särskilt betydelsefullt är hur du genom boken Sundets röda nejlikor har levandegjort Helsingborgs roll under andra världskriget och lyft fram berättelser om mod,
medmänsklighet och civilkurage för nya generationer.
Genom böcker för både vuxna och unga, genom ditt stöd till andra författare och genom din nära kontakt med läsare har du också stärkt kulturlivet och inspirerat många långt utanför dina egna verk.
Du har med ordens kraft bidragit till att sätta Helsingborg på den litterära kartan och gett många människor berättelser att bära med sig.
Conny Palmkvist, du är en värdig mottagare av Helsingborgsmedaljen."