Jag tror att Palmkvist håller på att muta in ett alldeles särskilt område i den svenska romanen. Det handlar om hans ovanliga känslighet för textens resonans, hans förmåga att avlyssna.
— Göteborgs Posten
1976. Platsen är okänd.

1976. Platsen är okänd.

Kort om Conny Palmkvist

Jag började skriva när min far dog. Jag var fjorton år gammal. På mitt rum i den lilla byn Jonstorp satt jag i ett mörkt rum med en elektrisk skrivmaskin. Dikten hette: När jag var fjorton år dog min unga far.

Den var knappast fantastisk, men att jag åstadkommit den var ett litet mirakel. Jag hade övervunnit motståndet och någonstans inom mig hade glödtråden antänts. Jag förstod att kunde. Men det som sedan följde innan jag som trettioåring blev antagen var mest en akt av vilja. Vägran att nöja sig.

Sedan jag började arbeta som författare 2005 har jag skrivit nio böcker och tilldelats en del stora och små priser och stipendier. Bland dem finns Helsingborgs Dagblads kulturpris, Umeå novellpris och Selmapriset.

Mina böcker är utgivna på flera olika förlag, varav av Brombergs bokförlag (2009), Bokförlaget Forum (2005/2007) och Bokförlaget Mormor (2016) är de mest kända. 

"Jag hör rytmen i Palmkvist böcker", sa en journalist en gång. "Det är som om varje ord är vägt på en våg."

En bra sammanfattning, som jag håller med om. Även om det så klart känns väl förenklat. 

Själv tror jag att min person syns i nästan allting jag skriver. Det handlar om människor, om hjärtats sönderfall och förlusten av tillvarons trygghet. Och ja. Jag ser rakt igenom folk, det är vad författare gör. Min familj är det enda guld jag behöver. En handikappad dotter, som vi fått kämpa för. Som själv kämpar. Hon är världens ljus.

Var en riktig människa, så gillar jag dig. Där någonstans går väl gränsen.

Övrigt

När jag inte skriver eget arbetar jag som redaktör, litteraturkritiker, och spökskrivare. Jag bokas av förlag och företag, men även av privatpersoner som tagit sina författarambitioner ett steg vidare.

Det senaste åren är jag också stolt medlem av redaktionen på Boktugg, där vi fångar upp det bästa och mesta av bokbranschen i Sverige. En digital tidning för alla som älskar böcker och författare.

Jag har gjort en enkel dokumentärfilm, och sålde rättigheterna till dansk tv. Får jag en stund över fotograferar jag gärna, eller ger mig ut och intervjuar folk till Alla har en story.

Det finns en längre version min historia här.

”Författarens egna ord tycks vara vägda på en gyllene våg. Språket är finstämt, innerligt och periodvis berusande poetiskt.”
— Bleking Läns Tidning

Priser & stipendier

Helsingborgs Dagblads kulturpris 2007

“För ett författarskap i spännande utveckling, krönt av årets roman Två hus vid slutet av en väg, en berättelse i den magiska realismens anda om våld och utsatthet.”

Ur artikeln i Helsingborgs Dagblad: HD:s kulturpris 2007 gick till en författare som lever på hoppet. På söndagskvällen fick en tacksam Conny Palmkvist ta emot blommor, konstverk, diplom samt 50 000 kronor. Priset delades ut under en ceremoni på Helsingborgs konserthus under söndagskvällen, bara minuter innan symfoniorkesterns årliga julkonsert. 

 

Umeå Novellpris 2009

“Umeå Novellpris 2009 går till författaren Conny Palmkvist som med föredömlig konsekvens, lokal tonträff och personlig språkkänsla gestaltar en grupp unga pojkars handgripliga möte med vuxenvärlden.”

Fler än 1044 skribenter deltog och prissumman var 100.000 kr. Juryn bestod av Per Olov Enquist, Svante Weyler, Gunnar Balgård, Peter Kihlgård, Kerstin Wixe och Elin Claeson.

 

Selmapriset 2015

"En sådan roman är ”De flyende skyldiga”, med vilken Conny Palmkvist lyckats skapa en skakande berättelse om det fulaste och det vackraste i den mänskliga naturen, som stannar kvar i läsaren för evigt.”

Hela motiveringen löd: ”Det finns ingen brist på böcker som utspelar sig under andra världskriget, och ofta upplever man som läsare att miljövalet är närmast opportunistiskt. Som om författaren använder fasan som en energikälla, och därmed tar en genväg. Men då och då dyker det upp en roman som tar med läsaren till de där hemska åren, av en författare som gjort sin läxa, som vägrar sentimentalisera eller dramaturgisera i onödan, och man befinner sig som läsare plötsligt DÄR – mitt i stormens öga – utan att veta hur kriget ska sluta, utan att hitta någon väg ut, öga mot öga med både ondskan och sig själv. En sådan roman är ”De flyende skyldiga”, med vilken Conny Palmkvist lyckats skapa en skakande berättelse om det fulaste och det vackraste i den mänskliga naturen, som stannar kvar i läsaren för evigt.” / Sigge Eklund, juryordförande

Selmapriset delas ut av Lava förlag och Tidningen Skriva.  År 2015 utsågs Conny Palmkvist till vinnare med sin roman De flyende skyldiga. 

Prissumman var 20.000 kronor och ordförande i jurygruppen var Sigge Eklund. 

 

Författarfondens arbetsstipendium

Conny Palmkvist har fått Författarfondens arbetsstipendium vid flera tillfällen.

 

Fotokopieringsfondens stipendium

Conny Palmkvist fick stipendium från Fotokopieringsfonden 2013 och 2017.


Stipendium från Helge Ax:son Johnsons stiftelse 2018

Conny Palmkvist har år 2018 tilldelats stipendium från Helge Ax:son Johnsons stiftelse om 20.000 kr, för sitt arbete med filmen Flykten över sundet.


Filmstöd från BOOST HBG 2018

Filmstöd på 35.000 kronor från BOOST HBG, för projektet Alla har en story. Projektet är under utveckling och påbörjas aktivt i augusti 2018.

 

Årets Jon 2009

"Conny Palmkvist har med sina texter gett vår by en plats på den svenska litteraturkartan. Hans författarskap bidrar till att ge röst åt ett Sverige som lätt kommer bort i ett samhälle som i stigande grad belönar storskalighet."

Utmärkelsen Årets Jon utdelas av Jonstorps Byalag till en person som på ett föredömligt sätt verkat för Jonstorp.
 

Helsingborgs stads kulturstipendium 2006

“I år har kulturnämnden beslutat lämna kulturstipendium till en författare. Det var nästan tio år sedan det senast hände, att kulturstipendiet gavs till området litteratur." 

Kulturnämnden i Helsingborg delar ut kulturstipendium för att stödja och uppmuntra till fortsatt konstnärligt skapande för unga personer. Prissumman var 30 000 kr.

Hela omdömet löd : 

"Helsingborgs stads kulturstipendier har delats ut sedan 1959 till sammanlagt 182 stipendiater. 15 av dessa stipendier har gått till litteraturområdet. I år har kulturnämnden beslutat lämna kulturstipendium till en författare. Det var nästan tio år sedan det senast hände, att kulturstipendiet gavs till området litteratur.

Många skriver på kammaren, betydligt färre blir publicerade och cirka en promille av de manus som sänds in till de svenska förlagen blir utgivna. Litteraturupplevelsen är en personlig och för andra en osynlig händelse. Läsupplevelsen är tyst, och utspelar sig rakt igenom, i vårt inre.

Litteraturen har pga av sin karaktär och av tradition inte haft tillgång till lika många arenor som tex musiken och konsten, för att möta sin publik och för att få kommentarer och respons. Under senare år har dock en ny arena för publicering av text utvecklats på Internet, genom bloggar och sajter. Det var också här årets kulturstipendiat Conny Palmqvist först mötte sina läsare.

År 2003 insjuknade och avled Connys mor. Den sorg, ångest, ilska och frustration som då väcktes i Conny lyckades han fånga och formulera i korta texter som lades ut på Internet. Responsen från läsarna var omedelbar och stark. Det uppmuntrade Conny att bearbeta och sammanföra sina dagboksliknande anteckningar till det som blev debutromanen, Hej då allihopa.

Boken utspelar sig i nordvästra Skåne och Helsingborg. Vi får följa moderns sjukdomsförlopp, möten med sjukvården, de ångestladdade resorna mellan hemmet och lasarettet. Framförallt är det Connys egen inre resa som naket och ärligt skildras, med total uppriktighet och fullkomlig närvaro. Det krävs mod att skriva så.

Och boken har fått många läsare. Originalupplagan såldes i 6000 exemplar, som pocket i 8000 exemplar, och svenska bokhandlare röstade fram Hej då allihomt som månadens bästa bok i januari 2005. 

Det är en glädje för Helsingborgs kulturnämnd att så här i början av Conny Palmkvist författarväg belöna honom med ett av årets kulturstipendium."


Det som är lika i alla hans berättelser, och orsaken till att man ska läsa Vintern, är Conny Palmkvists fantastiska språk. Han skriver en svenska som är helt underbar, och som är glasklar, genomlyst och utan ett ord för mycket. Det är poetisk lyster, en sorts minimalistisk prosa. Och det är väldigt styvt gjort. Det finns nästan ingen annan i Sverige som kan skriva så här.
— Gomorron Sverige (SVT)